Tuesday, November 18, 2008

Pain is Love.......2


Chapter 5

Suasana di music hall sunyi. Budak budak yang lain semuanya masih kat kelas. Tak de keja nak buat. Cikgu cikgu bermesyuarat buat kali kedua. Asyik mesyuarat je. Ku pandang violin yang tersusun kemas. Rindu nak mendengar gesekan violin ni. Dulu mama yang selalu memujukku untuk mendengar gesekkan violin ku. Terasa ada genangan airmata namun ku tahan. Aku telah berjanji dengan Papa untuk tidak menangis di atas pemergian mama. Lagipun mama dah lama menderita. Syukur tuhan telah mengakhiri penderitaanya walaupun dalam sakit mama masih boleh menyayangiku dan memberikanku kekuatan untuk menempuh hari yang mendatang. Lembut tanganku mengalunkan irama kegemaranku “Ave Maria”. Tanpa sedar juga airmataku menitis. Seperti ada persamaan antara kisah Hang Tuah dan Tun Teja dengan kisah disebalik irama yang ku alunkan Cuma kisah ni lebih sedih lagi sebab Sang Kekasih yang melupakan kekasih lamanya. Hatiku menangis. Seluruh kesedihan ku berikan sepenuhnya. Laju jemari aku mengalunkan hingga pengakhirian lagu. Hah …keluhan berat ku lepaskan setelah selesai mengalunkan irama. Cepat tanganku mengemaskan kembali violin yang kugunakan. Apa lagi alat muzik yang awak tahu main? Satu suara menyoalku dari belakang. Aku berpaling bila pula Zack and the gang ada kat sini. Aku mencari kelibat Ray. Dia seperti biasa berlagak cool hanya memandang ku dari kejauhan. Zack pula jadi Pak Sibuk nak tahu apa, kenapa, bagaimana? Ah bengangla. Aku senyum. Nak jam….ajakku. Lagipun tak de benda nak buat. Kita boleh jadi Quartet if you want to play. Cepat cepat tanganku mengambil violin tetapi terambil electric guitar. Ops that my expertise.. Classical …ahh.. too old serentak Zack dan Ray bersuara. Im jadi lead vocal jap and Y as usual. Arah Zack. Aku pandang mereka. Sofea kalau sofea nak boleh jadi pemain keyboard tak ye lah guna piano nampak macam pro pula. Ajak Ray. Aku senyum. How’s BM this Morning, ok? Sambungnya lagi. Aku mengangguk. Ehm … dah siap ke korang dating? Sampuk Zack sambil menunjukkan muka masam. Aku malas jadi keyboardist jadi aku mengambil keputusan mendengar mereka jamming. Best juga. Adalah bakat terpendam. Ku pandang ke arah Ray. Dia berkarisma la. Eh… seram la dengan perasaan sendiri ni. Oh god.. what should I do. Aku tunduk dan kaki terus melangkah keluar dari dewan menuju ke Dormitory kitorang walhal waktu balik belum sampai masanya. Aku takut dengan perasaan sendiri. Sampai dalam bilik aku diam. Jantungku masih berdebar kencang. Apa harus aku lakukan. Ary apa awak buat kat sini. Rose muncul entah dari mana. Aku diam. Awak sihat ke? Aku mengangguk. Awak buat apa kat sini juga Rose. Soalku pula. Ehmm…kitorang ada Big Party kat Kelas. Actually boleh kata it’s a surprise Party from Laila untuk Ray. Jelasnya. I datang pun nak ambil benda ni. Sambil menunjukkan Camera Digital brand Nikon. Siapa Laila tu. Soalku lagi. She’s actually Girlfriend Ray. Lama dah sejak kitorang form 3 lagi. Jelasnya. He has a girlfriend and he flirt with me. Aku terkejut badak. My god he’s playing with me all this while and I’m nearly fall for him. Jerit hatiku memberontak. Ary…I pergi dulu. Better you also make a move takut matron jumpa. Teruk nanti dendanya. Nasihatnya. Aku senyum. Kupandang wajahku dicermin. Awak betul betul bodoh baby. Lupakan dia. He’s a player…. Bentak hatiku. Aku harus melupakan Ray Iskandar. Go to hell !!!! I hate you!!!!
Chapter 6


Lewat petang aku menerima panggilan dari Papa. Padanya kuterangnya segalanya, bagaimana aku hampir terjerat dalam kancah percintaan seorang playboy. Papa hanya tergelak. Baby sometimes we need that to lighten up our day. Pasti orangnya handsome kan kalau tidak tak mungkin baby boleh sangkut. Usik Papa. His more like you. Commentku. You mean his Japanese? Soal Papa. NotJapanese ada iras iras kut and his nice guy too. Terang ku. Usikan Papa menghiburkan ku dan Papa berjanji akan datang melawat pada bulan seterusnya. I miss you so much Papa. Well my baby is quite popular also coz not evens a month you got a suitor Ucapnya mengakhiri panggilan telefonnya. Esakan kecil kedengaran keluar dari gelanggang bola keranjang. Di suatu sudut… Cantik .. tulah terdetik di hati Zack. Dari Hari pertama dia melihat Arianna hati dah terusik. Comel seakan lukisan cartoon anime. Alunan piano yang dialunkan Arianna pun turut mengusik malamnya. Aku dah angau kalau tak masakan dia begitu berani merenung dan mengaku pada Geng Kerasnya yang Arianna Miliknya. Mungkin kerana dia merasakan Ray juga turut berminat. Melihat kepada lagak Ray hari itu dia dah boleh agak. Dia kenal sangat siapa Ray. Hati batu terhadap semua spesis cinta Namun Ray is my best friend. Arianna…..ko buat aku gila la. Siapa pula menangis ni. Nah..Sapu tangan grey colour dihulurkan kepadaku. Aku mendongak. Zack…bagaimana dia ada kat sini. Dia kemudian baring di padang rumput tempat aku duduk. Daddy babies.. aku diam. Skirt putih yang ku pakai dikipas kipas angin. Tenang. Zack diam. Sapu tangan grey tu singgah dipipi yang basah dengan airmata. Rindu… that natural for us. Kalau rindu sangat sangat I’m always around. Rasanya bahu ni masih boleh tahan kalau setakat kepala Ary. Pujuknya. Airmataku masih mengalir. Papa tak pernah macam ni. He never leave me alone after mum died. Zack memandangku. Ary… dia tak berkata apa apa tapi dari pandangan matanya seperti tersalur kuasa solar. I will not cry. Aku senyum . Arigato Zack. Ucapku dalam Japanese dan untuk pertama kali kurasakan dia baik. Dia senyum. By the way are you always this with this image. Soalnya. Aku berpaling cuba untuk marah. It’s cute princess ucapnya sambil jarak mukanya hanya berberapa inci dari mukaku. You!!! …Tiba tiba ku rasa seperti tempurung lutut nak tercabut pula. Hebatnya tamparan Putera putera Zeus ni. Lupa nak bagitau, dia dari kelas 4 Zeus. Hati hati Ary...rangkulnya dipinggang bila menyedari aku hilang imbangan. Ehmm janganlah nak beromantik romantic kat sini pula. Sampuk Imran yang datang dari arah yang tak diketahui. Dibelakangnya Ray namun wajahnya seakan sedih bila melihat kami berdua. Zack cuma tersenyum mengaru kepala yang tak gatal. Aku???? Masih mencari cari kenapa Ray begitu. Namun aku harus tahu jawapan. He’s got a girlfriend.

Hot Couple !!!
Zack n Ary

What !!!! pagi pagi buta aku dah diserbu oleh budak kelas. Ada yang memaksa ku untuk melihat bulletin pelajar. Tak kurang juga perlian sinis dari kelompok kelompak peminat Zack. Pantas kaki melangkah ke kelas Zues. You better settle this. Marahku sambil mencampak gambar aku dengan Zack yang tengah duduk di tepi padang berdekatan gelanggang bola keranjang. Banyak lagi gambar gambar lain termasuklah gambar kami berdua yang begitu mesra berpelukan dan muka yang jaraknya hanya a few inch. Dia hanya tersenyum kambing je. Aku sebenarnya tak pernah Nampak kambing senyum…..whatever, aku masih menunjukkan muka serious padanya. Dia masih dengan gaya yang sama. What we have here… sampuk satu suara dari belakang. Ray !!!! nice and amatur. Komennya lagi. What is that suppose to mean…so amatur marahku bengang dengan mereka berdua. Go to hell!! Jeritku meninggalkan kelas mereka. Dia langsung tak kisah. Kenapa aku harus marah, bengang dan sangat sangat piss off bila Ray berikan ulasannya. Jantungku berhenti berdenyut seketika. My Gosh.. aku memang dah suka kat dia. Puas ku bermonolog mencari sebab mengapa kenapa diatas kemarahanku pada Ray. Aku sepatutnya bengang dengan Zack. Tapi …jawapan tetap sama. I’ve fall in love with him. Hatiku memberontak. Jiwaku menjadi juri perasaan menjadi hakim akhirnya terlepaslah satu keluhan yang berat. Sorry!!! Suara tu mengganggu ku bermonolog. Aku berpaling. Zack. Buat pertama kali ku lihat air mukanya berbeza. Ikhlas. Hatiku membuat keputusan. Aku harus lupakan Ray. Dia ada Laila. Muktamad!!! Aku tunduk. Ary pun minta maaf juga sebab ter “over” marah tadi. Giliran ku pula berkata. So we can be friends. Ucap Zack sambil menghulurkan tangan untuk salam persahabtan. Aku mengangguk dan kemudian tersenyum manis. Friends…. Seminggu peristiwa itu berlalu. Seminggu juga aku menjadi sasaran Mira and Rose. Aku pekakkan telinga tulikan segala indera. Pada Zack aku masih lagi menjadi mangsa usikkan. Walaupun begitu ku faham mengapa dia melakukan semua itu. Jawapannya mudah. I’m a loner. Aku dengan rasminya menjadi Gang Keras pada Zack, Im, Y mahupun Ray. Walaupun terasa pelik but then I’ve tried my best to fit in. Pada Zack kami sekepala, pada Im mahupun Y teman bergurau senda namun pada Ray aku menjadi Robot. Entahlah apa kena dengan diriku. Dingin yang mengisi persahabatan kami sedingin Musim salji. Namun untuk Zack aku lebih menjadi musim panas ataupun musim bunga. Happy. Tetapi siapa yang menemani ku ketika luruh ku...Namunku tahu aku tak mungkin ingin selamanya menjadi musim luruh yang nampak tenang keperangan tetapi sebenarnya kosong dan sunyi. Aku tahu dan mengerti mungkin juga Zack kerana kami saling berkait saling mengisi kekosongan yang ditinggalkan. Walaupun ku tak tahu lanjut tetapi he came from a broken family. Cakap pasal family je dia tukar topic, walhal aku tak pernah langsung untuk menyentuh buku hati yang bertajuk salahsilah familynya sedangkan aku…….My Mom orang melayu. Asal orang sini. Dia dibuang keluarga sebab mencintai Ryotaro Tsukomori @ Sobri Abdullah my papa. Dari cerita papa, Mama berasal dari keluarga berada. That’s why mereka tak dapat menerima seorang pekerja carigali minyak yang miskin seperti papa. Akhirnya mama membawa diri Ke Jepun setelah berkahwin dengan papa. Seperti Ary, mama free spirit. Kadangkala terasa lucu seorang wanita melayu pada gambaran Ary adalah seorang yang fragile and not that free spirited macam mama. She’s not only my mama but my best friend. Terasa ada air yang mengalir di pipiku. Well I can see that. Ucap Zack bangun dari kerusi yang sedari tadi khusyuk mendengar sejarah hidupku. Awak tak nak cari saudara saudara awak kat sini ke. Soalnya. I have met them once. Semasa hari pengkebumian mama. They have scolded and yelled at papa. Masa tu Ary tak tahu apa apa. Ary masih kecil … I’m just 11 years old. They accused papa as killer for mama death. Ary masih ingat lagi betapa sombong dan angkuhnya mereka pada papa. Sambungku namun ada dendam disetiap butir bicara. Ary…….maafkan Zack kerana membawa Ary kepada kenangan yang Ary tak nak ingat. Ehmm..it’s ok I’m ready for that coz somehow somewhere I’ll meet them one day. Ucapku tegas. Ok don’t so melancholic jom balik dorm lagipun is only left two of us kat sini kalau Cikgu Mat nampak kena tangkap kering pula. Usik Zack sambil aku tertawa kecil. Bahagianya ada gang satu otak ni. Dari pandangan mata kasar , kami bagai pasangan kembar siam berlain ibubapa. Aku senang dengan layanan Zack. At least I have a friend that I can call bestfriend selain papa and arwah mama.

No comments: