Friday, November 14, 2008

Pain is Love.......1



Chapter 4


“Music Class”.Kami keluar dari bangunan sekolah menuju ke satu hall. Memang best gila la hall tu. Sound proof. Semua percussion ada. Dari moden ke acoustic dan traditional. Caya la sekolah ni. Aku duduk di tempat yang disediakan. Ku lihat pelajar pelajar lain excited nak masuk kelas music ni. Apa yang bestnye. Hai Mr Jay, serentak mereka bersuara. Kelihatan bersamanya Zack yang gila tu dan dua orang kawannya yang aku tak menyempat nak tengok. Topi tutup. Famous juga Mr Jay, orangnya masih muda baru berusia lewat 20- an. I guess 26 yrs old kut sebab tengok caranya pun tahu. 2nd pemakainannya mengambarkan sangat imej keremajaan yang susah nak kikis and 3rd baby face and cute patut pun budak budak perempuan rasa tak sabar nak masuk kelas music. Cikgu handsome. Well I dengar kita ada new student. Tiba tiba dia bersuara. Apa kata kita dengar performance Arianna. Cadang Mr Jay. Aku terlopong. Zack kat sebelah tersengih. Panic sekejap namun segara aku mengangguk. Aku mengambil tempat duduk di satu sudut di mana letaknya piano putih. Dengan tenang aku mengalunkan lagu kegemaranku. Walaupun susah ku alunkan juga karya Chopin,“Fantasia Importu” walaupun seketika ku rasa musik terseret kearah musik moden. Improvisasi music yang cuba ku bawa menunjukkan betapa jauhnya persimpangan antara classical dengan music moden. Very Impressive… tepukan kuat dari Mr Jay mematikan emosiku mengalunkan music. Rebellious. Jiwa memberontak but than pengakhiran yang cantik.. Chopin I guess. Ulasnya. Aku terlopong sekali lagi. No wonder orang pilih dia sebagai guru music. Mr Jay tersenyum manis. I guess you have learn all this since you…em.. let me guess 5 years. Aku mengganguk. Aku terkesima. Let me in you Fan group jugalah. Papa.. baby jatuh cinta la..hatiku berdetik. Bila ku berpusing. Mamat yang pakai topi merangkap teman Zack turut tersenyum. Orangnya handsome juga macam muka Japanese. Alamak janganlah buat aku terperangkap. Selepas tu dia berlalu sambil menunjukkan thumbs up dan mengenjitkan matanya. Aku kaku macam lepas nampak lembaga yang menakutkan. Siapa dia tu ….

Tak sangka ya…seraya aku mendongak. Zack…aku senyum walau ku tahu there’s ill feeling between us. Bukan dari aku tapi dia. Dia duduk sambil merenung wajahku. Why you don’t have any friends. Soalnya. Awak bukan kawan saya ke. Soalku. Dia masih lagi menyambung lagi renungannya. Well I come here bukan apa. You have Fans selain dari Mr Jay. Dia mengangkat tangannya. Kenalkan.. Im @ Imran, Y @ Walid and Ray Iskandar. Alamak mamat hari tu. Dia tersenyum. Ni Arianna Sofea cum my aweks. Selamba je Zack cakap. Aku pandang wajahnya. Dia kemudian berbisik. I’m not qualified only to be friends but Lover. Aku pandang wajah Zack. Apalah otak dia ni. Arianna…hebat lah awak hari tu. Zack tak cakap pun awek dia terrer. Imran membuka cerita setelah melihat tension di antara aku dan Zack. Im just call me Ary and I’m not awek pada Zack ni. Dia saja nak mengusik. Jelas ku mempertahankan diri. Lagu hari tu ... emmm manifestasi jiwa ke. Lonely… Ray bersuara sambil membetulkan topi di kepalanya. Aku diam sambil cuba untuk memahami maksud lonely yang baru diutarakannya. Dia tersenyum. Nice combination. Pujinye. Aku masih terdiam melihat lagak coolnya itu. Zack jom jangan nak usik anak dara orang kat situ. Sambungnya sambil meninggalkan aku terpinga pinga. Zack bangun dan merenung wajahku. Think what I’m saying. Ujarnya mengambil kepingan Sandwich yang masih bersisa. Daddy ...baby in trouble.


Keesokkan harinya, hei budak celup suara tu menganggu cuping telingaku di pagi buta. Saja ku buat tak tahu. Aku tahu pasti Zack the menace. Malas nak layan. Bagai terbayang mimic mukanya semalam. Assalamualaikum Sofea…aku berpaling. Lembutnya suara Ray menusuk terus ke jantung. Aku pandang sambil mengangguk. Can’t wait to see another surprise from you today kat music class. See you. Dia berlalu sambil menunjukkan trademark dia mengenit mata. Apalah budak seekor ni kan. Mata dia rosak ke apa. Aku berpaling ke lain prespektif. Cicak kubing yang seekor ni masih memandang aku dengan pandangan tak puas hati. Awak nak apa Soalku pada Zack. You !!! jelasnya sambil berlalu. I’m still not loser yet. Jeritnya lagi. Ah sakitnya kepala. Papa!!! … . .Apasal tunjuk muka masam ni. Soal Amira yang kebetulan baru keluar dari IT Lab. Hah Amira ni se kelas dengan Zack bengong tu. Aku menggeleng kepala. See you at our crib. Senyum sambil berlalu. Sepanjang hari aku menghadap pelajaran dan pembelajaran yang memeningkan kepala. Aduh susahnya nak faham Bahasa Melayu ni. Awak sibuk ke. Aku mendongak. Tak Cuma tak faham je. Terlalu mendalam sangat. Ku mengeluh di hadapan Ray yang tiba tiba muncul di hadapan mejaku. Bak sini biar saya tengok. Ujarnya. Dengan berat hati ku berikan Buku teks Bahasa Malaysia kepada Ray. Mana satu. Soalnya. Aku senyum. Sepotong ayat klasik lama yang dari tadi memeningkan kepala kuberikan pada Ray. Maksud cerita ni senang. Awak pernah dengar tak kisah Hang Tuah, Puteri Gunung Ledang? Soalnya. Aku menggelengkan kepala. Tak pernah? Tak pe yang ni satu lagi cerita mengenai Hang Tuah tetapi yang ni pasal kisah percintaannya. Nama heroin kat cerita ni Tun Teja. Terangnya. Ku pandang wajahnya tepat. Dari dahi ke hidung, ke pipi, mulut dan dagu. Sebutir jerawat pun tak de Cuma tahi lalat yang terletak kemas di tepi dagunya. Aku yang sepatutnya mendengar teliti penerangannya tetapi lain pula yang jadi. Aku sebaliknya mengamati wajahnya. Sofea faham atau ada apa apa yang tak kena dengan wajah saya. Soalnya. Automatically rona merah menyerap ke seluruh wajahku. Dia senyum. What!!! he got a dimple too. Hati ku bersuara. Loceng berbunyi menandakan waktu rehat dah berakhir. Ray bangun sambil memberikan buku teks kepadaku semula. Awak boleh jumpa saya lagi kalau masih tak faham. Saya sedia berkhidmat. Ucapnya sambil menunjukkan trademarknya. Aku pandang wajahnya sambil berlalu. Diam tetapi hatiku tergaru garu.

No comments: